ارزیابی تغییرات رشد سودوموناس فلورسانس (Pseudomonas fluorescens) در گوشت چرخ شده ماهی کیلکا(Clupeonella delicatula) حاوی نگهدارنده‌های بیولوژیک

نوع مقاله : علمی - ترویجی

نویسندگان

1 1- پژوهشکده اکولوژی دریای خزر- موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور- سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

2 دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری- دانشکده مهندسی علوم زراعی- گروه علوم و مهندسی صنایع غذایی

3 پژوهشکده اکولوژی دریای خزر- موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور- سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

4 دانشگاه آزاد اسلامی تهران - واحد علوم و تحقیقات- دانشکده علوم و مهندسی صنایع غذایی

چکیده

عصاره­های گیاهی و متابولیت­های میکروبی بواسطه داشتن اثرات آنتی­اکسیدانی و ضدمیکروبی و همچنین عدم عوارض جانبی، به مرور،  جایگزین نگهدارنده­های شیمیایی در مواد غذایی می­گردند. هدف از تحقیق حاضر، بررسی استفاده از عصاره پونه کوهی و نایسین Z به تنهایی و توأم با یکدیگر جهت مهار رشد باکتری سودوموناس فلورسانس ( یکی از باکتریهای شاخص مولد فساد در مواد غذایی) در گوشت چرخ شده ماهی کیلکا معمولی بوده است.
بدین منظور به نمونه ­های گوشت چرخ شده ماهی  CFU/g2/1×103باکتری سودوموناس فلورسانس تلقیح شد و تیمارهای نایسین Z در دو سطح  500 و 1000 واحد بین المللی بر گرم گوشت و تیمارهای پونه کوهی در سه سطح 5/0، 1 و 5/1 درصد به تنهایی و توأم با یکدیگر تهیه شدند. تمامی تیمارها و گروه شاهد به مدت 15 روز در دمای 4 درجه سانتیگراد نگهداری شدند. تعداد باکتری سودوموناس فلورسانس هر سه روز یک بار توسط کشت سطحی بر روی محیط سودوموناس اف آگار شمارش گردید.
نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که روند افزایشی باکتری در تمامی تیمارها خصوصاً تیمار کنترل مشاهده شده ولی با این وجود در تیمارهای ترکیبی، عصاره منفرد و نایسین Z روند رشد باکتری کندتر بوده است. با افزایش غلظت عصاره و همچنین نایسین، رشد باکتری نیز روند کاهشی بیشتری داشته است. عصاره پونه کوهی به­واسطه داشتن انواع ترکیبات ضدمیکروبی دارای اثرات مهار کننده بر باکتری سودوموناس فلورسانس بوده و این ویژگی به هنگام استفاده ترکیبی با نایسین بارزتر می باشد. غلظت­های بالاتر پونه کوهی و نایسین، دارای اثرات بیشتری بر روند رشد باکتری سودوموناس فلورسانس در گوشت چرخ شده ماهی کیلکا معمولی داشتند. 

کلیدواژه‌ها